سبد خرید 0
عمده امروز پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
جستجوی پیشرفته
جستجو بر اساس قیمت (تومان)
بر اساس رنگ

اینورتر و دستگاه جوشکاری

>> >> >>

در این بخش قصد داریم شما مشتریان محترم یاب کالا را با اینورتر و دستگاههای جوشکاری آشنا کنیم قبل از خرید اینورتر حتما حتما به نکاتی که در زیر به شما خواهم گفت توجه بفرمایید ابتدا به این نکته می پردازیم که :

دستگاه جوش اینورتر چیست؟

دستگاهی برای جوشکاری با الکترود، که منبع تغذیه ی آن قادر به تولید جریان بالایی برای آب کردن الکترود می باشد این دستگاه با استفاده از ترانس و سوئیچ حالت جامد جریان متناوب  50-60 هرتز AC برق شهری را به جریان DC خروجی تبدیل می کند که میزان این جریان توسط کاربر قابل تنظیم میباشد این دستگاهها نسبت به ترانس های جوشکاری قدیمی بسیار سبک تر و کارامد تر شده اند مدتی است که این تکنولوژی نوظهور در کشورهای صنعتی جای خود را باز کرده است و در کشور ما نیز تولید و استفاده از دستگاه‌های اینورتر جوش‌کاری اخیراً رواج بسیاری یافته است که تولیدکنندگان داخلی توانایی خود را در این زمینه به اثبات رسانده‌اند و به دلیل مزایای فراوان این تکنولوژی می‌توان امیدوار بود که در آینده‌ای نزدیک در بازار رقابتی با سایر تجهیزات متناسب جوشکاری عرصه را به خود اختصاص خواهد داد و توسعه آن به مراتب بهتر از گذشته خواهد بود. با توجه به وجود تکنولوژی”IGBT “insulated gate bipolar transistor ، افزایش فرکانس تا 10 کیلو هرتز و بالاتر حجم ترانسفورماتورها به‌طور چشمگیری کاهش یافته و باعث کاهش قابل ملاحظه در سایز و وزن دستگاه و در نتیجه آن کاهش میزان اتلاف و مصرف برق در حدود 20 الی 30 درصد خواهد شد. سیستم های جوشکاری که بر مبنای ژنراتور ها و یا رکتیفایر ها کار می کنند هرکدام دارای معایب و مزایایی زیادی در صنعت جوشکاری می باشند، اما در حال حاضر با توجه به پیشرفت علم و فناوری های مرتبط با مبحث جوشکاری تکنولوژی جدیدی به اسم اینورتر ظهور کرده که عملیات جوشکاری را بیش از پیش آسان نموده است .

مزایا و معایب اینورتر جوشکاری

–  در این فرآیند كيفيت جوشكاري افزايش می یابد و در مصرف انرژي صرفه‌جويي می شود.به علاوه جوشكاري با اينورترها فاقد هرگونه آلودگي صوتي می باشد.

–  امکان کنترل سریع مشخصات دینامیکی در شرایط مختلف و پایداری پارامترهای جوشکاری

 جوشکاری با دستگاه جوش اینورتر  دارای راندمان و ضریب قدرت بسیار بالا است.

–  قابلیت حمل و نقل و انبارداری ساده و آسان

–  پایداری در عملیات جوش‌کاری به دلیل ایجاد قوس یکنواخت

صرفه‌جويي انرژي ،جوش كافي، قابل‌حمل‌بودن، قوس پايدار، ولتاژ بي‌باري بالا و تعادل مناسب قدرت قوس از مزیت های دستگاه‌هاي جوشكاري اینورتری می باشد.

 کاهش تلفات ناشی از نوسانات ولتاژ ورودی و تحمل اضافه بار بسیار بالا

بازدهی و قدرت بالا 

ایجاد امکان جوشکاری بوسیله انواع الکترود های رتیلی و قلیایی و همچنین سلولوزی


جنس الكترود قابل استفاده :

الكترود هاي اسيدي و قليايي ، الكترود هاي فولادي ضد زنگ و الكترود هاي طرح آهن در جوشکاری با این دستگاه ها کاربرد دارند.

نکته: به دلیل استفاده مدارهای الکترونیکی به جای هسته های آهنی در این دستگاه ها لازم است این دو مورد رعایت شود:

در خرید ، دستگاهی مناسب از لحاظ کیفیت تولید و وجود قطعات و لوازم یدکی آن ،دقت شود و دوم در زمان استفاده به ظرفیت کاری که بصورت % روی دستگاه نوشته شده توجه ویژه ای شود.

سیکل کاری درج شده بر روری دستگاهها میزان فعالیت مداوم دستگاه را نشان می دهد ،مثلا سیکل کاری 40% یعنی اینکه در هر 10دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه روشن باشد ولی جوشکاری با آن صورت نگیرد.


 مزایا و معایب اینورتر جوشکاری

مزیت اصلی اینورتر جوشکاری وزن کم و کوچک بودن آن است که اینورتر را به یک ابزار قابل حمل تبدیل کرده که مانند یک کیف دستی میتوان همه جا حمل نمود. در اینورتر جوشکاری از مبدل های بسیار کوچکتر نسبت به دستگاه های جوش قدیمی استفاده شده، به همین علت سبک تر، فشرده تر و در نهایت قابل حمل هستند. این تفاوت امکان استفاده از اینورترها در فضاهای تنگ و باریک را فراهم می آورد که دستگاه های جوش سنتی همواره با آن مشکل داشتند.

علاوه بر این، اینورتر جوشکاری به توان کمتری برای کار احتیاج دارد و می توان با برق خانگی از آن استفاده نمود. نیاز کمتر به جریان الکتریکی این امکان را فراهم میکند که اینورتر جوشکاری را به هر پریز برق عادی وصل نمایید و مشغول کار شوید. در این مدل ها بر خلاف دستگاه های جوش سنتی نیاز به برق سه فاز و صنعتی نخواهید داشت.

مصرف انرژی کمتر به معنی صرفه جویی بیشتر در هزینه های انرپزی مصرفی است. همچنین اینورتر جوشکاری به نسبت دستگاه های جوشکاری خیلی بهتر نوسانهای برق را تحمل میکند و البته باعث میشود عملیات جوشکاری سریع تر و بهتری را فراهم مینماید.

از آنجا که اینورتر جوشکاری جریان خروجی منظم دارد، امکان تنظیم جریان خروجی را به کاربر می دهد و کاربر میتواند متناسب با قطعه کار و نوع جوشکاری جریان خروجی را تنظیم نماید. به عنوان مثال گاهی در دستگاه های جوش میگ  تنظیمات درجه دو قدرت کافی فراهم نمیکند و درجه سه بیش از اندازه است. در چنین جاهایی ارزش اینورتر جوشکاری مشخص میشود.

البته نمیتوان گفت اینورترهای جوشکاری کامل ترین ابزار جوشکاری هستند و برای هر نوع عملیات جوشکاری بهترین گزینه اند. در حقیقت اینورتر جوشکاری به لطف تجهیزات پیشرفته الکترونیکی که دارد می تواند با ولتاژ پایین تری کار کند. این ادعا تا حدی صحیح است که اینورترهای جوشکاری نسبت به دستگاه های ترانس جوش ضعیف تر هستند و بنابراین آسیب پذیرتر بوده و عمر مفید کمتری دارند.

از طرف دیگر دستگاه های جوش سنتی ساختار ساده تری دارند، در عملیات جوشکاری مداوم و طولانی قابل اعتماد تر هستند. می توان اینگونه گفت که دستگاه های جوش سنتی در طولانی مدت سرمایه گذاری ارزان تری هستند به شرط آنکه وزن، اندازه و ظاهر اهمیتی نداشته باشد. البته انتخاب نوع و مدل ابزار جوشکاری به نوع شغل و عملیات متداول جوشکاری شما نیز وابسته خواهد بود.

با توجه به تمامی توضیحات؛ اگر به دنبال امکانات و ویژگی هایی مثل قابل حمل بودن و امکان کار با برق خانگی برایتان اهمیت دارد و از دید مالی به قضیه نگاه نمیکنید، اینورتر جوشکاری بهترین انتخاب شما خواهد بود. اینورترهای جوشکاری شاید بهترین گزینه برای انواع عملیات جوشکاری نباشند اما مطمئنا یک پیشرفت چشمگیر در جوشکاری و صنایع مرتبط با آن محسوب می شوند.

در حال حاضر فناوری IGBT مدرن ترین تکنولوژی در تولید اینورتر جوشکاری محسوب می شود و بیشتر تولید کنندگان ابزار برقی و برندهای مطرح جهان اینورترهای خود را به آن مجهز نموده اند.

 

 الکترود های قابل جوشکاری با اینورتر :

الکترود های کاربردی :

6013 معروف به الکترودجوشکاری همه کاره که در اکثر کارهای آهنگری مورد استفاده قرار می گیرد.
7018 الکترودجوشکاری قلیایی که به رطوبت حساسیت شدیدی دارند  لذا پیش از استفاده باید پیش گرمایش شود ، این الکترود در کشتی سازی ولوله های فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد.
6010 الکترود جوشکاری با قوس نفوذی که در لوله های فشار بالا و مخازن تحت فشار استفاده می شود.

قطر الکترود برای جوشکاری با اینورتر :

2.5 سایز کوچک الکترود جوشکاری است که معمولا با آمپر 60 تا 90 جوشکاری می شود و برای جوش لوله گاز و آب خانگی (فشار پایین) و جوشکاری آهن های 2 و 3 میلی متر استفاده می شود.
3.25 در بازار الکترود سه شناخته میشود و برای فلزات 5 میلی‌متر به بالامورد استفاده قرار می‌گیرد ، آمپر مورد نیاز برای جوشکاری این الکترود بر روی جعبه آن درج شده است.
الکترود جوشکاری 4 و 5 استفاده های صنعتی دارند برای مثال در ساخت اسکلت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هنگام  خرید دستگاه جوش مناسب از کیفیت ساخت ، موجود بودن قطعات و گارانتی  آن اطمینان لازم را کسب نمایید و  در زمان استفاده به ظرفیت کاری که بصورت % روی دستگاه نوشته شده توجه کنید.سیکل کاری درج شده بر روری دستگاه‌ها میزان فعالیت مداوم دستگاه را نشان می دهد ،به طور مثال سیکل کاری 40% یعنی اینکه در هر 10دقیقه 6 دقیقه کار و 4 دقیقه دستگاه روشن باشد ولی جوشکاری با آن صورت نگیرد.

اینورتر جوشکاری از نظر ساختار دارای انواع مختلفی همچون مسفت و آی جی بی تی هستند که هر یک دارای معایب و مزایایی می‌باشند.

 تفاوت های دستگاههای Mosfet و IGBT

Mosfet (فلز اکسید نیمه رسانای اثر میدانی ترانزیستور) وIGBT (دروازه عایق ترانزیستور دو قطبی) دو نوع از ترانزیستورها هستند که دارای ساختار مشابه با صفحه های نیمه رسانای متفاوت می باشند.
Mosfet (مسفت) یکی از انواع ترانزیستورهای میدانی (FET) است که از سه پایانه ورودی، منبع و خروجی تشکیل شده است. در این نوع ترانزیستور جریان خروجی با ولتاژ ورودی کنترل می‌شود. بنابراین، مسفت ها دستگاههای کنترل کننده ولتاژ هستند.


IGBT(آی جی بی تی) یک وسیله نیمه رسانا با سه پایانه خروجی، جمع کننده و ورودی می باشد. ویژگی این نوع از ترانزیستورها کنترل قدرت بالای انرژی است.
IGBT در سال 1980 به بازار عرضه شد و جدیدتر از Mosfet به شمار می رود. با توجه به آب وهوای کشور ما دستگاه جوش با ویژگی های Mosfet کارایی بیشتری دارد اما ممکن است در کشورهای دیگر که آب وهوای متفاوتی نسبت به ایران دارند، IGBT دارای کاربرد بهتری باشد.

مشاهده اطلاعات بیشتر ...
جستجو در نتایج : فقط نمایش کالاهای موجود :
مرتب سازی بر اساس : تعداد نمایش :
10 / 10
از 1 کاربر
محصولات مشاهده شده
نمایش همه
علاقه مندی ها ()